13.5.2014

Otsaryppy

Vähän on hidasta tää mun työskentely tällähetkellä. Mietin laiskasti uurteita ja kasvonpiirteitä.










Tapasin Leenan tänään ja se kannusti katselemaan kuvia ja kuuntelemaan musiikkia. Se kuulostaa niin yksinkertaiselta ja itsestäänselvältä, kun kirjoitan sen nyt tähän, mutta mulle se tuli ihan keitaana. Ja sitten Leena teki mulle myös kampauksen. Ihana Leena!

Kuuntelin heti kotona putkeen Jenny Wilsonin Demand the Impossible!-levyn ja Neneh Cherryn Blank Projekt-levyn.



Niin, niitä uurteita ja kasvonpiirteitä.

Huomenna voisin muovailla jotain hahmoja jo.



12.5.2014

Leijuvia hahmoja




Kaikki on vielä auki. Välillä saan  ahaa-elämyksiä, vaikka bussissa, ja sit kun palaan myöhemmin niihin idiksiin niin ne ei tunnu enää miltään...Möö, ärsyttävää. Oon testaillut vähän kaikenlaista: sadutuksia, yksinkertaisten installaatioden rakentamista sanojen pohjalta ( aikaa yksi biisi), rautalangan vääntelyä. Hauskinta, ehkä myös hyödyttömintä työskentelyä on  nopeiden installaatioiden tekeminen. Arvon jonkin sanan ja mulla on aikaa 3-5 minuuttia koota nopea installaatio sanan pohjalta. Sen jälkeen mun täytyy muuttaa installaatiota vähän jotta siinä tapahtuu jokin muutos. Mulla on vahva tunne etten tule kyllä käyttämään mitään tuosta materiaalista.
Olen myös miettinyt josko voisin käyttää joitain parin  - kolmen viikon takaisia piirustuksiani inspiksen apuna. Niissä on leijuvia, uivia, tasapainottelevia hahmoja... vääntelin niiden pohjalta rautalangasta hahmoja. Jaa-a en nyt oikein tiedä vielä....

8.5.2014

(. . .... ..._ __ ______ )

.

.  .  ... . . .  .....   . . . ...... ..     ... . ...

( __________________ )

 .   .   .      ... .. .. ,,,,,,,,,,,,,,

. ....,,,,,,,,,,||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

||||||::|/:/:/:|/:/:/:/|://::::/|//:/:::://|/:::/:/|;;/:;;;;;/:

( __________________ )

..................__________________________________________________ _ _ _ ___ _  ____ __ ____


------------------=======================>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>~~~~~~~~~~~~~~~~

(                                      )


( __________________ )

( ...... .. . ,,, ;;:::::;,,,,....._ )

.                        

7.5.2014

Enimmäkseen teellä

Olen tähän mennessä viikkoa viettänyt aikaa työpisteeni ääressä juoden teetä termospullosta. Olen miettinyt muodonmuutosta. Olen juonut teetä myös kotona. Yritän olla miettimättä liikaa muodonmuutoksen teknistä toteutusta. Haluan kuitenkin aloittaa tämän projektin nukesta. 
Aloitan tässä alla viikon alusta.


maanantaina satoi jäätihkua
 Alussa siivosin työpisteen.

 
Ihan ensiksi, ja vähän jo viime viikolla, olen kirjoittanut jonkinlaista työpäiväkirjaa. Maanantaina sitten raapustelin siinä työpisteen ääressä paperille kuvia, joissa olisi muodonmuutoksen alkupää ja loppupää. Olin nimittäin tuumaillut, että vaikka niin voisin aloittaa. Mietin että alkuhahmo ja loppuhahmo voisi olla toistensa vastakohdat.
ei tullut mieleen oikein mitään jännää


                                       

Alkoi kyllästyttää vastakohdat. No, sitten mietin, että jos alku- ja loppuhahmo eivät olisikaan toistensa vastakohtia vaan vaikka jotenkin ristiriidassa keskenään. Join teetä ja mietin, mutta ei tullut mieleen muita ristiriitaisia hahmoja kuin punahilkka vastaan susi. 

Tässä vaiheessa olin jo tosi järkyttynyt. Rankaisin itseäni kirjoittamalla työpäiväkirjaan esimerkiksi, että piirrän kuin kolmevuotias paitsi että en yhtä tuotteliaasti. Mietin hetken niitä eri sanoja eli line sanan käännöksiä. Ympyröin joitakin mua kiinnostavia vaihtoehtoja niistä. Maanantain työskentely päättyi suurin piirtein siihen. 

Tiistaina päätin ettei mun tarvitse miettiä niin paljon mitä piirrän. Muutos hahmosta toiseksi voi olla vailla sen suurempia merkityksiä tässä vaiheessa. Tai mitä jos muutos tapahtuukin samassa hahmossa niinkuin niissä kuvissa, joissa on kasvot ja toiset kasvot ylös alaisin. Kävin läpi työhuoneelle haalitut lelulaatikot.






En syttynynyt näistä. 

Kokeilin seuraavaksi heittää ompelulankarullia lattialle. Mulla oli ajatus että se voisi näyttää hienolta. Onneksi kokeilin sillä se kuva ei yllättäen tuonut ratkaisua mihinkään. Olen kirjoittanut siitä seuraavaa: Tulee mieleen se leikki, jossa autoissa on narut ja niitä kelataan että ne ois niinkuin rallissa. 

Yogiteen lapussa luki "Have compassion with yourself."

Innostuin hetkeksi ajatuksesta, että voisin tehdä muutoksen muovikasvista olioksi. Piirsin sen ja lähdin kotiin. Kukat voisi olla vaikka rivissä. 
jee
Tänään on keskiviikko. En mennyt työhuoneelle, mutta luonnostelin joitain muodonmuutoksia kotona. Tänään mietin sit sitä muutosta. Tai en mitenkään erityisesti miettinyt, mutta join kyllä teetä.








  Tajusin tänään, että oon työskennellyt  tämän projektin parissa vasta joitain tunteja. Ehkä kaksi per päivä. Silti kirjoitin jo maanantaina työpäiväkirjaan ahdistuneena, että mulla ei ole mitään hajua kuka mun päähenkilö on ja miten hän muuttuu. Eiköhän tää tästä lähde käyntiin. Pään sisällä on rauhallista. Ideat eivät törmäile toisiinsa ja nukun yöni hyvin.



6.5.2014

Sadutuksia

Mun prosessi potkaistiin käyntiin perinteisesti sadutuksilla. Kirjoitin sanan "line" pohjalta lyhyitä tajunnanvirta kertomuksia. Kaipasin pääkopan tuuletusta ja tein vielä yhden teksti-kollaasin. Poimin sattumanvaraisesti lauseita eri teksteistä ja liimailin niitä yhteen. Tämmöinen siitä tuli: " Se voi olla elävä, leikkisä, hento, jossakin selkeästi määrätyssä asiassa vastenmielinen. Sillä voi sitoa yhteen. Vaatimukset voivat olla loputtomat. Viivankäyttöä yhteydessä olemiseeen muiden ja itsensä kanssa. Vastakkainasettelua. Aika idealistista vapautta. Toimitin ystävälleni kamerani. Jos jokin toimintalinta on tehokas vuodesta toiseen sitä kannattaa jatkaa. Jossakin selkeästi määritellyssä asiassa. Vuodesta toiseen sitä kannattaa jatkaa..."

5.5.2014

I Love Deadlines.

Ensimmäinen harjoituspäivä Teatteri Metamorfoosin Point Fixe -treenitilassa.
Menin pukuhuoneeseen, lattialla oli kaksi valkoista noppaa. Niiden silmäluvut olivat kuusi ja kaksi, eli yhteensä kahdeksan. Kello oli 08:52, eli kahdeksaa minuuttia vaille yhdeksän. Vau.




"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by."
-Douglas Adams